Statut Stowarzyszenia
Absolwenci Klasy
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNEArt. 1
§1. Tworzy się Stowarzyszenie „Absolwenci Klasy”, zwane dalej „Stowarzyszeniem”.
§2. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
§3. Zwyczajnymi członkami Stowarzyszenia mogą być absolwenci liceów ogólnokształcących, którzy brali udział w projekcie stypendialno – rozwojowym „Klasa” (uprzednio „Klasa BGŻ”), prowadzonym przez Fundację BNP Paribas (uprzednio Fundację BGŻ oraz Fundację BGŻ BNP Paribas).
§4. Stowarzyszenie może używać wyróżniającego je znaku graficznego, który jest określony w księdze identyfikacji wizualnej Stowarzyszenia.
Art. 2
§1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
§2. Siedzibą Stowarzyszenia oraz jego organów jest Warszawa.
Art. 3
Użyte w niniejszym Statucie określenia należy rozumieć w następujący sposób:
- Bank – oznacza BNP Paribas Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie.
- Fundacja – oznacza Fundację BNP Paribas z siedzibą w Warszawie.
- Projekt – oznacza projekt stypendialno – rozwojowym „Klasa” realizowany przez Fundację BNP Paribas, którego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży pochodzących z niezamożnych środowisk.
ROZDZIAŁ 2
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIAArt. 4
Celem Stowarzyszenia jest:
- promocja Projektu, polegającego na realizacji idei wyrównywania szans edukacyjnych zdolnej młodzieży pochodzącej z niezamożnych środowisk oraz podejmowanie działań na rzecz rozszerzania i/lub doskonalenia Projektu,
- realizacja wybranych zadań społecznie użytecznych (działalność charytatywna – głównie w sferze edukacji),
- integracja Członków Stowarzyszenia,
- utrzymywanie stałych kontaktów z Bankiem i Fundacją oraz udział w realizacji inicjatyw społecznych podejmowanych przez Bank oraz Fundację.
Art. 5
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- propagowanie założeń Projektu w macierzystych środowiskach i szkołach,
- współudział w rekrutacji kandydatów do Projektu, działalność informacyjną, inicjowanie i organizowanie spotkań wyjaśniających,
- organizowanie uroczystości rocznicowych i imprez związanych z Projektem i/lub działalnością szkół, w których Projekt jest albo był realizowany,
- prowadzenie w sposób systematyczny i ciągły dokumentacji Projektu,
- współpracę z innymi organizacjami (w tym uczelnianymi kołami naukowymi),
- realizację społecznych projektów własnych na rzecz grup dotkniętych wykluczeniem społecznym (np. seniorów i dzieci z domów dziecka),
- realizację społecznych projektów w sferze edukacji oraz walki z ubóstwem,
- organizację szkoleń dla członków Stowarzyszenia,
- organizację spotkań integracyjnych dla członków Stowarzyszenia,
- organizację spotkań dla maturzystów Projektu oraz członków Stowarzyszenia,
- organizację projektów społecznych wspieranych przez Fundację.
Art. 6
§1. Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.
§2. Przy realizacji celów statutowych Stowarzyszenie opiera się na społecznej i wolontaryjnej pracy Członków Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ 3
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW STOWARZYSZENIAArt. 7
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
Art. 8
§1. Członkiem zwyczajnym może być każdy absolwent Projektu, mający pełną zdolność do czynności prawnych i dysponujący pełnią praw publicznych, który złożył pisemną deklarację przystąpienia
do Stowarzyszenia.
§2. Przyjęcia w poczet Członków zwyczajnych dokonuje uchwałą Zarząd na podstawie prawidłowo wypełnionej i podpisanej deklaracji członkowskiej, nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia deklaracji.
Art. 9
§1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która udziela Stowarzyszeniu pomocy materialnej, rzeczowej lub merytorycznej i zadeklaruje opłacanie składek członkowskich lub w inny sposób wspiera działalność Stowarzyszenia.
§2. Przyjęcia w poczet Członków wspierających Stowarzyszenie dokonuje Zarząd na podstawie prawidłowo wypełnionej i podpisanej deklaracji członkowskiej.
Art. 10
§1. Członkiem honorowym może zostać osoba zasłużona dla Projektu i/lub działalności Stowarzyszenia. W szczególności dotyczy to dyrektorów i nauczycieli z liceów, w których Projekt jest albo był realizowany.
§2. Godność Członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
Art. 11
§1. Członek zwyczajny ma prawo:
- wybierać i być wybierany do władz Stowarzyszenia,
- zgłaszać wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
- uczestniczyć w Walnym Zebraniu Członków z głosem decydującym.
§2. Członek wspierający ma prawo:
- zgłaszać wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
- uczestniczyć w Walnym Zebraniu Członków z głosem doradczym, a także brać udział w uroczystościach rocznicowych i imprezach związanych z Projektem i/lub działalnością szkół, w których Projekt jest albo był realizowany.
§3. Członek honorowy ma prawo:
- uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Członków bez prawa głosu,
- brać udział w uroczystościach rocznicowych i imprezach związanych z Projektem i/lub działalnością szkół, w których Projekt jest albo był realizowany oraz uczestniczyć we wszystkich inicjatywach i przedsięwzięciach Stowarzyszenia.
Art. 12
§1. Do obowiązków Członka zwyczajnego należy:
- przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia,
- regularne opłacanie składek członkowskich.
§2. Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego opłacania składek członkowskich lub wspierania Stowarzyszenia w inny sposób.
§3. Członek honorowy stara się w miarę możliwości współdziałać ze Stowarzyszeniem oraz upowszechniać jego cele i idee. Członek honorowy nie ma obowiązku wnoszenia składek członkowskich.
Art. 13
§1. Utrata członkostwa następuje w przypadku:
- dobrowolnego wystąpienia,
- skreślenia z listy Członków w razie nieopłacenia składek za okres dłuższy niż 24 miesiące po uprzednim dwukrotnym upomnieniu,
- skreślenia z listy Członków w razie braku kontaktu ze Stowarzyszeniem (brak adresu e-mail w bazie, nieuczestniczenie w wydarzeniach Stowarzyszenia) przez okres dłuższy niż 36 miesięcy,
- wykluczenia prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego w związku z naruszeniem postanowień Statutu, popełnieniem czynów nieetycznych oraz zatargami z innymi Członkami Stowarzyszenia,
- całkowitej lub częściowej utraty zdolności do czynności prawnych,
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę pozbawienia praw publicznych,
- śmierci Członka,
- likwidacji osoby prawnej będącej Członkiem wspierającym,
- pozbawienia godności Członka honorowego z powodu naruszenia postanowień niniejszego Statutu lub powszechnie uznanych zasad współżycia społecznego.
§2. utracie członkostwa Stowarzyszenia w przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 1)-3), 5)-6) decyduje Zarząd, a o pozbawieniu godności Członka honorowego (ust. 1 pkt.9)) – Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
§3. W przypadku określonym w ust. 1 pkt. 4) wykluczenie Członka następuje uchwałą Zarządu na wniosek Sądu Koleżeńskiego.
§4. Osobom skreślonym z listy Członków przysługuje prawo wniesienia odwołania do Sądu Koleżeńskiego w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o skreśleniu. Odwołanie zostanie rozpoznane przez Sąd Koleżeński w terminie 30 dni od wpłynięcia odwołania do siedziby Stowarzyszenia. Decyzja podjęta przez Sąd Koleżeński w wyniku odwołania jest ostateczna.
§5. Osobom skreślonym z listy członków na podstawie §. 1 pkt 2)-3) może przysługiwać prawo do reaktywacji członkostwa po ponownym złożeniu deklaracji członkowskiej, spłaceniu zaległości składkowych powstałych w okresie posiadania statusu aktywnego członka oraz pozytywnej decyzji o ponownym przyjęciu przez Zarząd.
ROZDZIAŁ 4
STRUKTURA ORGANIZACYJNAArt. 14
Organami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński,
- Rada Starszych.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
Art. 15
§1. Walne Zebranie Członków jest najważniejszym organem Stowarzyszenia.
§2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd przynajmniej raz w roku kalendarzowym.
§3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwoływane na pisemny wniosek co najmniej 1/3 liczby Członków zwyczajnych oraz na wniosek Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§4. Termin, miejsce i porządek obrad Walnego Zebrania Członków ustala Zarząd i podaje do wiadomości Członkom, co najmniej na 14 dni przed terminem Zebrania.
Art. 16
§1. Do obowiązków Walnego Zebrania Członków należy:
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego Stowarzyszenia na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wybór i odwołanie członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków,
- nadawanie i pozbawianie godności Członka honorowego,
- uchwalanie i dokonywanie zmian statutu Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
§2. W przypadku rezygnacji/wykreślenia/śmierci członka organu Stowarzyszenia (wymienionych w art. 14 pkt. 2) – 4) ) powodujący zmniejszenie liczby osób poniżej wymaganej statutem wielkości przed upływem kadencji – o uzupełnieniu składu decyduje Walne Zebranie Członków w terminie 3 miesięcy od wystąpienia.
§3. Uchwały Walnego Zebrania Członków są podejmowane zwykłą większością głosów:
- w I terminie przy obecności co najmniej 1/4 liczby członków,
- w II terminie, bez względu na liczbę członków.
Art. 17
W sprawach, w których postanowienia niniejszego Statutu nie określają właściwości organów Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
Art. 18
[skreślony]
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
Art. 19
§1. Pracami Stowarzyszenia kieruje Zarząd, w skład którego wchodzi 5 – 7 członków. Zarząd wybiera ze swojego grona: prezesa, dwóch jego zastępców, sekretarza i skarbnika.
§2. Zarząd odbywa swoje posiedzenia co najmniej raz na 2 miesiące. Termin, miejsce i porządek posiedzenia Zarządu ustala Prezes Zarządu i podaje do wiadomości członkom Zarządu, co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia. Przewodniczącym posiedzenia Zarządu jest jego Prezes, bądź,
w razie jego nieobecności, wyznaczony przez niego Zastępca.
§3. Zarząd pracuje zgodnie z opracowanym przez siebie planem pracy, z którego realizacji składa sprawozdanie na Walnym Zebraniu Członków.
§4. Decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy liczby członków.
§5. Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
§6. Do kompetencji Zarządu należy kierowanie bieżącymi sprawami, a w szczególności:
- składanie oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków Stowarzyszenia,
- reprezentowanie Stowarzyszenia,
- przedkładanie sprawozdań z realizacji zadań Zarządu do zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków,
- sporządzanie i podpisanie sprawozdania finansowego Stowarzyszenia.
§7. W posiedzeniach Zarządu ma prawo uczestniczyć Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji Rewizyjnej.
§8. Na posiedzenie Zarządu mogą być zaproszeni pracownicy Fundacji, Banku, Członkowie wspierający i/lub honorowi Stowarzyszenia oraz Członkowie Rady Starszych.
§9. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia, składają dwaj dowolni członkowie Zarządu.
§10. Kadencja Zarządu trwa od Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków do kolejnego Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
KOMISJA REWIZYJNA
Art. 20
Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
Art. 21
§1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i wybierana jest spośród Członków przez Walne Zebranie Członków.
§2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
§3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub uprawniony przez niego członek ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w Stowarzyszeniu, prócz organów doradczych.
§5. Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
§6. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§7. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
Art. 22
Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
- przedstawienie Walnemu Zebraniu Członków uwag i wniosków dotyczących działalności statutowej i finansowej,
- kontrolowanie wykonania uchwał Walnego Zebrania Członków oraz skarg i wniosków,
- składanie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków oraz składanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- przedstawienie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania finansowego Stowarzyszenia wraz z prośbą o jego akceptację.
Art. 23
[skreślony]
Art. 24
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz do roku.
SĄD KOLEŻEŃSKI
Art. 25
§1. Sąd Koleżeński składa się z 3 członków wybieranych spośród Członków, którzy powoływani są przez Walne Zebranie Członków.
§2. Sąd Koleżeński wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
§3. Kadencja Sądu Koleżeńskiego trwa 3 lata.
Art. 26
§1. Do obowiązków Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpatrywanie spraw dotyczących naruszenia przez Członków Stowarzyszenia postanowień Statutu oraz popełnienia czynów nieetycznych,
- rozpatrywanie zatargów powstałych między Członkami Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawie skreślenia z listy Zwyczajnych Członków Stowarzyszenia.
§2. Sąd Koleżeński orzeka w pełnym składzie a orzeczenia zapadają bezwzględną większością głosów.
§3. Odwołania od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego rozpatruje Walne Zebranie Członków.
Art. 27
Sąd Koleżeński może wymierzać następujące kary:
- upomnienie,
- zawieszenie w prawach Członka na okres od 1 miesiąca do 12 miesięcy,
- wykluczenie ze Stowarzyszenia.
Art. 28
§1. Sąd Koleżeński składa sprawozdanie ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków, w przypadku podjęcia działań przewidzianych w Statucie.
§2. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić innych funkcji w Stowarzyszeniu.
RADA STARSZYCH
Art. 29
§1. W skład Rady Starszych może wejść każdy, kto był Członkiem Stowarzyszenia przez okres minimum pięciu lat.
§2. Kandydat składa pisemną deklarację przystąpienia do Rady Starszych do aktualnego Zarządu Stowarzyszenia, a Zarząd wyraża zgodę na przystąpienie do Rady Starszych zwykłą większością głosów w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od wpływu deklaracji.
§3. Członkostwo w Radzie Starszych jest dobrowolne. Rezygnacja z funkcji Członka Rady Starszych następuje poprzez złożenie pisemnego oświadczenia woli na ręce Przewodniczącego Rady Starszych bądź Członka Zarządu Stowarzyszenia.
§4. Zarząd zwykłą większością głosów może odwołać Członka Rady Starszych, gdy ten nie spełnia obowiązków nałożonych na niego w Statucie.
§5. Rada Starszych wybiera ze swojego grona Przewodniczącego zwykłą większością głosów.
§6. Kadencja Rady Starszych jest nieograniczona.
Art. 30
§1. Rada Starszych stanowi organ doradczy dla Zarządu Stowarzyszenia.
§2. Rada Starszych odbywa swoje posiedzenia przynajmniej raz w roku w miejscu oraz terminie uprzednio ustalonym przez Przewodniczącego Rady. O miejscu i terminie posiedzenia Przewodniczący informuje członków Rady co najmniej na 14 dni przed jego terminem. Przewodniczącym posiedzenia Rady Starszych jest jej Przewodniczący, bądź, w razie jego nieobecności, wyznaczony przez niego Zastępca.
§3. Rada Starszych na swoich posiedzeniach może podejmować Uchwały doradcze zwykłą większością głosów, które następnie zostaną przedłożone Zarządowi przez Przewodniczącego Rady Starszych.
§4. Uchwały doradcze są niezobowiązujące dla Zarządu.
§5. Członkowie Rady Starszych mogą, na zaproszenie Zarządu, brać udział w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu.
Art. 31
§1. Do kompetencji Rady Starszych należy:
- organizacja integracji członków Stowarzyszenia,
- podejmowanie działań wspierających organizację projektów społecznych Stowarzyszenia,
- podejmowanie działań wspierających promocję Projektu Klasa.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I FUNDUSZE STOWARZYSZENIAArt. 32
§1. Majątek Stowarzyszenia stanowić mogą nieruchomości, ruchomości oraz inne prawa majątkowe.
§2. Źródłami powstawania majątku Stowarzyszenia są:
- wpływy ze składek członkowskich oraz ze świadczeń Członków wspierających,
- darowizny, spadki i zapisy oraz wpływy z ofiarności publicznej,
- fundusze przeznaczone przez inne instytucje i organizacje na cele statutowe Stowarzyszenia.
§3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§4. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
§5. Do składania oświadczeń woli w imieniu stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
ROZDZIAŁ 6
ZMIANA STATUTU, ROZWIĄZANIE I LIKWIDACJA STOWARZYSZENIAArt. 33
Zmiany Statutu Stowarzyszenia uchwala Walne Zebranie Członków
- w I terminie przy obecności co najmniej 1/4 liczby członków,
- w II terminie, bez względu na liczbę członków.
Art. 34
Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku podejmuje zwyczajne lub nadzwyczajne Walne Zebranie Członków większością głosów określonych w art. 33. W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia na podstawie uchwały, o której mowa w zdaniu poprzednim, likwidatorami są członkowie Zarządu.
Art. 35
W sprawach nierozstrzygniętych postanowieniami niniejszego statutu mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2261.).
Warszawa, dnia 15 stycznia 2008 r.
Znowelizowano: 23 września 2017 r.
Znowelizowano: 02 kwietnia 2022 r.